Humor i undervisning, også selv om du ikke selv er sjov
Humor er et kraftigt redskab til læring. Humor kan skabe gode relationer, opmærksomhed, nysgerrighed, ny indsigt, kreativitet, glæde, engagement, afspænding, oplevelser af mestring, fremme modstandsdygtighed og modvirke stress.
Men humor er også et uforudsigeligt redskab. Den er flertydig, upræcis, ikke-alvorlig, stærkt individuel, kan have mange former, mange virkninger - og ikke altid gode.
Humor foregår under alle omstændigheder. Det har stor værdi for lærere at kunne håndtere den uhåndterlige humor og nyttiggøre dens store muligheder og forebygge dens skader.
Kurserne kan vare fra 2 timer til 3 måneder (med 4 workshops fordelt over 1 semester). Kurserne er egnede til alle niveauer fra folkeskole til universitet og voksenundervisning.
Deltagerne behøver ikke at være sjove selv. De skal blot være klar til at udvikle deres egen humor og til at bruge elevernes humor i undervisningen. Der er massevis af konkrete teknikker at bruge af. Deltagerne inspirerer hinanden og evaluerer sig selv.
Resultaterne er individuelle og skabes af den enkelte lærer i sin egen klasse under og efter kurset.

Humors mulige selvforstærkende virkninger
Kontakt mig for et tilbud til dig og din skole om et kursus eller et forløb af workshops om humor i undervisning
Kreativitet i en hverdag som drukner i drift
Her er et udbredt problem, og jeg har fundet løsningen: Masser af arbejdspladser har medarbejdere og chefer som forstår værdien af kreativitet og nødvendigheden af at skabe store og små ideer hele tiden. Og mange er helt med på at kreativitet kræver tid og frihed for at kunne bryde vanetænkning. Og der er også accept af uforudsigelighed og risiko for fejl.
Men det er meget svært at få plads og ro til at være kreativ i en hverdag proppet med møder, afrapporteringer, planlægning af nye møder, budgetter, regnskaber, rejseafregninger og it-problemer. Hvordan kan din og dine kollegers hjerner være kreative under så idedræbende omstændigheder?
Dét er det store problem som jeg har metoden til at løse. Lad mig træne jer i en simpel og tankeprovokerende teknik som virker, også på jeres konkrete behov for nye ideer.
Teknikken tager næsten ingen tid i hverdagen, og alligevel sætter den målrettet og langvarig kreativitet i gang i baghovedet hos alle som medvirker.
.